Een aantrekkelijke stageplek voor Generatie Z
Hoe verleiden we Generatie Z tot een stage en hoe behouden we ze voor de sector? Dat stond centraal tijdens de jaarlijkse bijeenkomst van Infra Bindt op 16 oktober. Stage-expert Maarten Brand gaf uitleg en tips om een 5-sterrenimago te ontwikkelen.
“Stages en leerwerkplekken zijn een slimme investering om nieuwe medewerkers te vinden. Je wilt dat ze daarna zo lang mogelijk blijven, want het vervangen van medewerkers is heel duur”, benadrukt Maarten. “Bedrijven hebben goede intenties, maar de uitvoering van stages is vaak rampzalig. Zorg dat je een 5-sterrenimago hebt om Generatie Z aan te trekken. Zorg ook dat je de goede intenties vasthoudt en de stages optimaal uitvoert om deze jonge groep als werknemers te behouden. Dan komen ze naar je toe, zoals bij Kennemer Duincampings.”
Maarten gaf vijf kwalificerende vragen mee om vast te stellen of je een sterk stagebedrijf bent:
- Weten mensen wat ze doen?
“Kies geen begeleiders op basis van senioriteit en expertise. Ze moeten vooral goed zijn voorbereid op hun taak. De rol van manager, coach en adviseur is bepalend voor een goede begeleiding, al kan passie voor het vak de vonk doen overslaan.”
Geef stagiair(e)s het gevoel dat ze het kunnen (competentie), het zelf kunnen (autonomie) en erbij horen (verbondenheid). Bovendien willen ze betekenisvol werk doen – voor zichzelf, het team en de organisatie – en merkbare vooruitgang in hun ontwikkeling ervaren.
- Is er een bedrijfsbrede aanpak?
De bedrijfscultuur moet ondersteunend zijn aan het aantrekken, begeleiden en behouden van Generatie Z. Dit gaat over de zichtbare uitingen in de organisatie, de waarden en de onderliggende basisovertuigingen (Edgar Schein). Dit betekent bijvoorbeeld dat stagebegeleiders de ruimte moeten krijgen voor hun taak en dat de cultuur aansluit op wat jonge mensen aanspreekt. Dus niet topdown leidinggeven en eindeloos vergaderen en ook geen dwingende protocollen, bureaucratie en formeel gedrag.
“Jonge professionals willen een muurtje om tegenaan te leunen, geen muur om tegenop te kijken. Een goede bedrijfscultuur maakt van jonge medewerkers cultuurveranderaars die een frisse wind door de organisatie laten waaien”, aldus Maarten.
- Focus je op ervaring?
Succesvolle stagebedrijven onderscheiden zich op de imagopyramide, met van onder naar boven een mondelinge presentatie, een ‘Werken bij’-website, berichten op social media, het benoemen van ambassadeurs en die laten vertellen over hun ervaringen. Dat laatste is het meest bepalend voor het 5-sterrenimago.
Het Feestmodel
“Om van stages een positieve ervaring te maken, moeten alle zes de onderdelen van de stagecyclus op orde zijn: werving, selectie, inwerken (onboarding), begeleiding, evaluatie en afronding (offboarding)”, zegt Maarten. “Laat stagiair(e)s een Dagboek van Verbazing bijhouden om eerste indrukken vast te leggen en benut het exitinterview om van hun ervaringen te leren. Zorg voor een onvergetelijke ervaring, zoals de positieve feestinsteek van Kennemer Duincampings. Al deze aspecten dragen bij aan het 5-sterrenimago om jonge professionals als Generatie Z aan te trekken en te behouden voor je organisatie en de sector.”
Leestip: Young professional Onderzoek 2024, Generatie Zekerheid, de werk- en ontwikkelbehoeften van Millennials en Generatie Z
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!