Generatie Z boeien en binden aan de infra

Hoe overbruggen we de generatiekloof met Generatie Z om deze generatie te boeien en te binden voor de infra? Dat stond centraal tijdens de jaarlijkse bijeenkomst van Infra Bindt op 16 oktober. Trouw-columnist, journalist en podcast host Jessica Kuitenbrouwer ging in op de specifieke kenmerken en behoeften van G en Z’ers.

“Een generatie is een groep mensen die hun vormende jaren in hetzelfde tijdsgewricht hebben gehad”, legt Jessica uit. Vandaag de dag zijn er vier generaties op de werkvloer: Babyboomers (geboren tussen 1946 en 1964), Generatie X (geboren tussen 1965 en 1980), Millennials, ook wel Generatie Y genoemd (geboren tussen 1981 en 1996) en Generatie Z (geboren tussen 1996 en 2010).

Eerdere generaties

De Babyboomers maakten de opkomst van het individualisme mee en hadden een grote kans op opwaartse sociale mobiliteit. Gen X had meestal twee werkende ouders en is daardoor heel zelfstandig. Ook deze groep mensen had een grote kans op opwaartse mobiliteit, al leek dat door de oliecrisis en grote jeugdwerkloosheid eerst niet het geval. Het zijn de ouders van Gen Z. De Millennials worden de ‘meest gewilde generatie’ genoemd, vanwege ingeburgerde anticonceptie en zeer betrokken ouders. Het is ook de eerste digitale generatie. Tijdens hun vormende jaren was het individualisme op z’n hoogtepunt. Na de kredietcrisis namen de persoonlijke groei en welvaart toe.

De kenmerken van Generatie Z

“Gen Z is de meest diverse generatie tot nu toe, bestaande uit jonge mensen tussen de 14 en 27 jaar”, vervolgt Jessica. “Er zijn er meer dan 3 miljoen in Nederland en ze vormen eind 2024 zo’n 30 procent van de beroepsbevolking. Generatie Z is opgegroeid met snel internet en heeft tijdens de vormende jaren diverse crises meegemaakt als de coronapandemie, het begin van de oorlog in Oekraïne en de klimaatcrisis. Het nieuws kwam ongefilterd voorbij en dat heeft flinke impact gehad. Daardoor hebben ze een grote focus op veiligheid.” Ruim één op de drie kampt met mentale problemen als angst of depressie.

“G en Z’ers zijn over het algemeen ideologisch heel uitgesproken met het oog op de wereld en de toekomst, terwijl ze anderzijds sterk gericht zijn op hun individuele authenticiteit. Hun carrière vullen ze graag op hun eigen manier in en dat kan ook door het grote banenaanbod. Ook qua opleidingen maken ze eigen keuzes en dat is niet per se het hoogst haalbare, wat een goede ontwikkeling is voor het praktijkonderwijs. Wel is het een uitdaging om ze in het onderwijs te blijven motiveren om out of the box te blijven nadenken, ondanks alle digitale hulpmiddelen als ChatGPT.”

Generatie Z boeien op de werkvloer

Jonge mensen zijn veel online bezig en krijgen zo’n 3.000 communicatieprikkels per dag! Daarom hebben ze geleerd informatie heel snel te verwerken. Bovendien communiceren ze liever visueel. “Communiceer kort en bondig om de aandacht van Gen Z’ers te trekken, want ze houden hun concentratie maar 8 seconden vast. Ze hebben weinig geduld voor inefficiënte processen en zijn niet zo gevoelig voor hiërarchie en senioriteit.”

Flexibiliteit en een goede werk-privébalans vinden ze erg belangrijk. “Kijk of je tegemoet kunt komen aan persoonlijke behoeften en zelfontplooiingskansen, dan werken ze graag voor je”, benadrukt Jessica. “G en Z’ers willen graag impact hebben en daarom zijn ze helemaal op hun plek in organisaties met een betekenisvolle missie. Vraag ze dan ook vooral om mee te denken, want ze hebben een frisse blik op de uitdagingen en creatieve ideeën om die op te lossen.”

Luistertip: de podcast De Havermelkelite

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *