In the spotlight: Jens Glas
Na tien weken stage was het Jens Glas duidelijk: calculeren is in de praktijk toch anders! “Je moet goed tekeningen kunnen lezen om de informatie eruit te halen voor de begroting.” Zijn collega’s bij calculatieadviesbureau BKS Schagen gaven graag antwoord op zijn vragen en daardoor leerde hij snel. Zijn enthousiasme over de sector is er nog groter door geworden.
Jens volgt de opleiding Middenkaderfunctionaris infra aan het Horizon College. In zijn tweede jaar zijn de praktijklessen bij het Infra Opleidingscentrum in Heerhugowaard. “In het laatste jaar van mijn middelbare school bezocht ik verschillende Open Dagen van vervolgopleidingen. Ik ben een fanatiek sporter, voetbal vijf keer in de week, maar wilde van sport geen werk maken. Het werd de infra. Ik liep al eens mee met een metselaar en zag hoe een werk gerealiseerd werd. Wat ook meespeelde, is dat ik al interesse had in technische tekeningen, zoals plattegronden.”
Kennis en praktijk
De praktische opleiding is een bewuste keuze. “Het lijkt mij handig om eerst kennis van buiten op te doen en dan pas te leren tekenen en calculeren. Ik wil op voorhand voorkomen dat ik niet begrijp wat buiten nodig is. De opleiding bevalt me goed. We werken in projectgroepen en krijgen opdrachten mee, en zelf mag je verzinnen hoe je die verdeelt en invult. De vakken sluiten goed op elkaar aan. In het vak Autocad leren we duikers tekenen en in ons project waren we ook bezig met een duiker onder een weg. Dat geldt ook voor het maken van begrotingen. Wat je leert, kun je meteen toepassen. De volgende opdracht gaat over een woonwijk.”
De waarde van stage
De praktijk was toch echt lastiger, ontdekte Jens tijdens zijn stage bij BKS Schagen. “Als je de tekening niet snapt, heb je niet alle informatie voor je begroting. Ik heb een paar begrotingen samen met mijn stagebegeleider gedaan. Als je je werk elke keer laat controleren en vragen stelt, komt het wel goed. Eerst was ik een hele dag bezig om één betonpijler uit te rekenen, maar daarna ging het veel sneller.”
“In die tien weken heb ik zoveel gedaan: een opmaak voor een begroting gemaakt, uitgezocht welke wanden er gestuukt moesten worden, welke kozijnen in het gebouw zaten. Als laatste was ik bezig met een zuiveringsgemaal in Amsterdam. De tekeningen en informatie heb ik verwerkt in Ibis-trad, zodat de calculator de begroting kon maken met de hoeveelheden en prijzen die ik had ingevoerd. Na mijn stage ben ik nog een dag terug geweest om het resultaat te zien. Door mijn stage ben ik echt goed geworden in bedrijfskunde.”
“Ik heb gemerkt dat iedereen heel bereid was om me te helpen als ik interesse toonde. Tegelijkertijd wil ik graag zoveel mogelijk zelf uitzoeken, zodat ik geen andere mensen in hun werk hoef lastig te vallen en ik het de volgende keer weer kan vinden. Alles heeft met elkaar te maken: zonder tekening geen bestek en zonder bestek geen begroting. Die samenhang vind ik mooi.”
De tien weken stage zitten er nu op en het was een goede tijd voor Jens. “De mensen bij BKS hebben veel kennis. We aten elke dag samen en er was een gezellige sfeer. Die weken waren zo voorbij.”
De volgende stap
“Volgend jaar loop ik twintig weken stage en dan wil ik graag naar buiten, zodat ik kan vergelijken om een keuze te maken. Ik weet nog niet of ik na het vierde jaar doorga met een hbo-opleiding of gelijk ga werken, want er is veel behoefte aan nieuwe vakmensen. Als je van computerwerk houdt, is calculator een goede keuze, maar je kunt ook naar buiten. De infra is zo divers, dat spreekt me aan.”
Stagebegeleider Marten Kingma, directeur van BKS Schagen:
“Jens is een enthousiaste jongen! Al na vijf minuten kennismaken zei ik: ‘Het kan’. Zijn werkhouding is prima en dat vind ik belangrijk. Dat zegt iets over wat je meekrijgt. Kun je een gesprek voeren? Kun je vragen stellen? Mensen willen altijd kennis met je delen, maar als je geen vragen stelt, dan gebeurt het niet. Jens deed dat goed.”
“De opleidingen zouden naar mijn idee meer de praktijk in moeten gaan. Laat de studenten veel zien en doen, zodat ze zich een voorstelling kunnen maken van hoe het gebeurt. Dat blijkt vaak anders te zijn dan gedacht. Corona met online lessen hielp daarbij niet. En aan de studenten: geef je ogen goed de kost. Ben je intrinsiek gemotiveerd? Ben je leergierig? Dan kom je er wel. Al sinds ik in mijn beginjaren heb gezien hoe een afzinktunnel wordt gemaakt, vind ik het een fantastisch vak.”
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!